شهری که بوی مرگ می دهد! قسمت چهارم :روشنایی شهریاسوج خبرجنوب فارس بر پایه مطالعات سال ۲۰۱۹، روشنایی معابر در کاهش بزهکاری شبانگاهی تا ۳۶٪ مؤثر است.بله امار خیره کننده ای بود. یکی از مشکلاتی که شهر یاسوج با آن دست و پنجه نرم می کند، نبود روشنایی مناسب در اکثر مناطق مختلف شهری است، موضوعی […]
شهری که بوی مرگ می دهد!
قسمت چهارم :روشنایی شهریاسوج
خبرجنوب فارس
بر پایه مطالعات سال ۲۰۱۹، روشنایی معابر در کاهش بزهکاری شبانگاهی تا ۳۶٪ مؤثر است. بله امار خیره کننده ای بود. یکی از مشکلاتی که شهر یاسوج با آن دست و پنجه نرم می کند، نبود روشنایی مناسب در اکثر مناطق مختلف شهری است، موضوعی که اصلا به ان توجه نمی شود است.
عدم تامین روشنائی معابر شهری زمینه ساز حوادث ترافیکی، فراهم شدن بستر مناسب برای بزهکاری و بدل ساختن معابر امن شهر به فضای بی دفاع شهری و کاهش احساس امنیت شهروندان است، امری که نه فقط چهره شهر را سیاه و تاریک می کند بلکه بر تصویر و تصور شهروندان وگردشگران از شهرمان یاسوج نیز اثر خواهد گذاشت. معضل تاریکی اکثر معابر اصلی شهر، بیتوجهی به بازسازی تأسیسات برقی موجب تصادفات و ایجاد ناامنی در شهر شده است.
مشکل روشنایی تنها به خیابانها، فرعی و یا کوچهها مربوط نمیشود، بلکه خیابانهای پرتردد همچنین وضعیت نامناسبی دارند.
تاریکی معابر، عدم وجود پل پیاده، کمبود چراغ راهنمایی و رانندگی، کمبود علائم هشداردهنده از معضلات عابران پیاده است که منجر به بیشترین آمار تصادفات و تلفات شده است.
بر پایه دیدگاه رسمی کارشناسان علت اصلی بروز تصادفات عدم روشنایی کافی و روشنایی در معابر شهری به ویژه در بلوار است.
با تاریک شدن هوا و نزدیک شدن به شب رفت و آمد در معابر عمومی، کوچه ها و خیابان های شهر یاسوج بسیار مشکل و ناخوشایند است. سالخوردگان و افرادی که دارای مشکل بینایی هستند، بیش از سایر افراد برای تردد در معابر عمومی، کوچه ها و خیابان های فاقد روشنایی شهر یاسوج با مشکل روبرو می شوند.
بافت شهر یاسوج به گونه ای است که نیاز به روشنایی بیشتری برای رفت و آمد مردم دارد.
روشنایی معابر عمومی، کوچه ها و خیابان های هر شهر بیش از آنکه به رفت و آمد بهتر و آسان تر مردم به ویژه به هنگام شب کمک کند، زیبایی و جلوه خاصی به چهره شهر می دهد.
.فرایند روشن سازی فضاهای شهری، نه تنها باید از نظر خصوصیات فنی استاندارد باشد بلکه چراغ پارکی باید از جنبههای ایمنی، هنری، بهداشتی، روانشناسی، ارگونومی و نیازهای استفاده کنندگان را برآورده نماید.
مستند به بند۴ ماده۱۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، آییننامه راهنمایی و رانندگی به تصویب هیأت دولت در سال۱۳۸۰ رسید که مستند به ماده۲۱۹ آن «شهرداریها موظفند بهمنظور افزایش ایمنی عبور و مرور، با همکاری زیر مجموعههای وزارت نیرو برای تامین روشنایی معابر اقدام کنند.»
سروسامان روشنایی معابر شهری بهعنوان یک خواسته همگانی شهروندان در شهر یاسوج است و توسعه روشنایی شهر برای افزایش امنیت باید در دستور کار شهرداری، شورا و شرکت برق باشد.پایان