به گزارش خبر جنوب فارس: سیاستهای غیراصولی متولیان صنعت خودرو موجب شده که ایران خودرو تمایلی به فروش فوری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند – ارزان ترین سواریهای این شرکت – نداشته باشد و برای جبران زیان، به سمت فروش فوق العاده خودروهای گرانتری مثل انواع دنا و تارا برود. بازار خودرو ایران همچنان […]
به گزارش خبر جنوب فارس: سیاستهای غیراصولی متولیان صنعت خودرو موجب شده که ایران خودرو تمایلی به فروش فوری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند – ارزان ترین سواریهای این شرکت – نداشته باشد و برای جبران زیان، به سمت فروش فوق العاده خودروهای گرانتری مثل انواع دنا و تارا برود.
بازار خودرو ایران همچنان با عرضه بسیار کمتر از تقاضا و گرانی خودرو دست و پنجه نرم میکند و سیاست های دولت نیز نه تنها گره ای از این بازار نمی گشاید، بلکه گره را کورتر میکند.
در حال حاضر فروش فوق العاده یا همان پیش فروش با موعد تحویل سه ماهه تنها روش خرید فوری خودرو صفر کیلومتر به قیمت مصوب است اما همین روش نیز که به دلیل حضور پرشمار متقاضیان غیرمصرفی – دلالان و افرادی که به منظور جلوگیری از کاهش ارزش پول خود متقاضی خرید خودرو هستند – کارآمدی خاصی در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و رسیدن خودرو به دست متقاضی و مصرف کننده واقعی ندارد، با سیاست های غیراصولی متولیان صنعت خودرو به خصوص در بحث قیمت گذاری، ناکارآمدتر شده است.
خودروساز بزرگ ایران تمایلی به فروش محصولات ارزانتر خود ندارد
به بیان روشن تر، سیاست های نادرست متولیان صنعت خودرو موجب شده است که شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران تمایلی به فروش فوق العاده خودروهای ارزان قیمت تر خود از قبیل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند نداشته باشد چرا که فروش این خودروها جز زیان حاصلی برای این شرکت ندارد. در عوض این شرکت به سوی فروش فوق العاده خودروهای گران تر مثل پژو ۲۰۷ و مدل سقف شیشه این خودرو و همچنین خودروهای دیگری مثل دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتومات سوق پیدا کرده که فروش آنها حاشیه سودی برای شرکت ایجاد کرده و از زیان انباشته این شرکت می کاهد.
به گزارش خبر جنوب فارس نیز در بخشی از گزارش خودرویی خود موضوع کاهش فروش فوری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند را به صورت آماری مورد بررسی و تحلیل قرار داده و نوشته است؛ آن طور که مسئولان ارشد گروه صنعتی ایران خودرو ادعا میکنند و همین نکته را در صورتهای مالی خود نیز منعکس کردهاند، این شرکت تنها در فروش ۳ محصول دنا، رانا و تارا سود میکند و در فروش باقی محصولات تولیدی خود با زیان مواجه است.
زیان هنگفت ایران خودرو از فروش فوری پژو ۲۰۶ و سمند ۱۱۹ میلیونی
در واقع، ایران خودرو از محل فروش ۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو از اعضای گروه پژو – و بیش از همه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ – بیش از هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان زیان کرده است. متوسط قیمت فروش اعضای این گروه در صورتهای مالی ایرانخودرو در سه ماه اول سال حول و حوش ۱۱۹ میلیون تومان درج شده است.
فروش گروه سمند نیز برای ایرانخودروییها همراه با ضرر بوده است. آبیهای جاده مخصوص تا پایان بهار سال جاری در مجموع حدود ۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه از اعضای خانواده سمند را به فروش رساندهاند و از محل فروش این تعداد دستگاه خودرو حدود ۲۷۲ میلیارد تومان ضرر کردهاند. متوسط قیمت خودروهای فروختهشده از خانواده سمند نیز مانند گروه پژو حدود ۱۱۹ میلیون تومان بوده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ به نظر می رسد ایران خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای کاهش زیان تولید ، تیراژ محصولاتی چون سمند وگروه پژو را کم کرده حال آنکه تیراژ محصولاتی که پیش از این به عنوان کم تیراژها شناخته میشد را افزایش داده است.
بر این اساس در سال جدید شرکتهای خودروساز تنها بر فروش فوری کم تیراژها تمرکز کردند و محصولات پرتیراژی همچون سمند یا پژو ۲۰۶ در فروشهای فوری اعمال نشده است.