شرکت سایپا بر اساس یادداشتهای ضمیمه گزارشهای مالی که به بورس ارائه کرده بابت فروش بیش از ۱۹ هزار دستگاه پراید از متقاضیان پیش دریافت اخذ کرده و هنوز این خودروها را به خریداران تحویل نداده است. به گزارش خبر جنوب فارس: طبق صورت های مالی سایپا که در سایت کدال منتشر شده و نود […]
شرکت سایپا بر اساس یادداشتهای ضمیمه گزارشهای مالی که به بورس ارائه کرده بابت فروش بیش از ۱۹ هزار دستگاه پراید از متقاضیان پیش دریافت اخذ کرده و هنوز این خودروها را به خریداران تحویل نداده است.
به گزارش خبر جنوب فارس: طبق صورت های مالی سایپا که در سایت کدال منتشر شده و نود اقتصادی نیز آن را بازنشر کرده این شرکت بابت هزاران دستگاه خودرو از مشتریان خود پیش دریافت گرفته و هنوز خودروی خریداری شده – و در واقع پیش خرید شده – را به مشتری تحویل نداده است.
طبق سندی که منتشر شد در میان خودروهایی که سایپا بابت آنها پیش دریافت از متقاضیان اخذ کرده نام پراید نیز به چشم میخورد. بر اساس این سند، سایپا بیش از ۱۹ هزار دستگاه پراید – به صورت دقیق ۱۹ هزار و ۱۹۱ دستگاه – به مردم فروخته و بابت آن ۱۰ میلیارد و ۸۹۹ میلیون و ۵۸۷ میلیون تومان در قالب پیش دریافت در صورتهای مالی خود درج کرده است.
آخرین قیمت مصوب پراید – قیمت بر اساس مصوبه شورای رقابت – در اواخر سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ حدود ۴۰ میلیون تومان بوده و به نظر می رسد سایپا ۱۹ هزار پرایدی را که در حال حاضر به مشتریان بدهکار است به همین قیمت به آنها فروخته باشد. سوال اینجاست که این پرایدها اکنون در چه مرحله ای از تولید قرار دارند و اگر به دلیل کسری قطعات در انبارهای سایپا قرار گرفته اند چه زمانی این کسری برطرف و خودروها به مشتریان تحویل می شود.
سایپا ۳۲۵ هزار خودرو به مردم بدهکار است
«خبر جنوب فارس» در گزارش مختصر و مفیدی که به همراه این سند منتشر کرده نوشته است؛ دولت روحانی درحالی شرکت دولتی سایپا را تحویل دولت جدید خواهد داد که این شرکت برای بیش از ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان پیشدریافت از مردم اخذ کرده و متعهد شده در زمان مقرر خودرو به آنان تحویل خواهد داد. به نوشته این سایت، برخی کارشناسان میگویند عمل به موقع به این تعهدات با عملکرد فعلی گروه سایپا کمی دور از ذهن است.
شایان ذکر است در مورد ایران خودرو نیز انتقادات تندی در فضای مجازی مطرح شده و برای مثال کانال اخبار روز خودرو نوشته است؛ براساس گزارش مجمع عمومی ایرانخودرو، زیان خالص ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ به ۱۵ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم ۵ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان سال ۹۸ رشد ۳ برابری داشته است. اما ۳ برابر شدن زیان خالص ایرانخودرو طی سال گذشته درحالی رخ داده که قیمت کارخانهای خودروهای این شرکت به طور متوسط ۷۰ درصد رشد داشته است.
چرا پیش فروش های ایران خودرو و سایپا آب رفت؟
انتقادات به دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران به موضوع پیش فروش های مناسبتی هم کشیده شده و برای مثال در کانال اخبار روز خودرو می خوانیم؛ تقریبا طی تمام سالیان اخیر خودروسازان در دو مرحله همواره بخشنامه های متنوعی برای پیش فروش خودرو ارائه می کردند؛ یکی دهه فجر و دیگری اعیاد قربان تا غدیر.
اما بر خلاف روند همیشه، امسال این روند تغییر کرد. شرکت سایپا به برگزاری یک بخشنامه پیش فروش گسترده بسنده کرد. ایران خودرو نیز فعلا هیچ بخشنامه ای صادر نکرده و خبرها حاکی از برگزاری فقط یک بخشنامه پیش فروش (یک ساله و یا مشارکت در تولید) است. اما از سوی دیگر در بازار خودرو قیمت ها از مدتی قبل و با کاهش آمار فاکتور و تحویل (علی رغم افزایش تولید) روند صعودی به خود گرفته و قیمت خودروها از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.