مکرون رئیس جمهور فرانسه به عنوان نخستین رئیس جمهور یک کشور غربی تماس تلفنی یک ساعته با رئیسی داشته و دو طرف بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی تاکید کرده اند؛ گمانه زنی ها از پررنگ شدن مجدد حضور فرانسوی ها در صنعت خودروسازی ایران حکایت می کند. به گزارش خبر جنوب فارس: خودروسازی ایران پیوند […]
مکرون رئیس جمهور فرانسه به عنوان نخستین رئیس جمهور یک کشور غربی تماس تلفنی یک ساعته با رئیسی داشته و دو طرف بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی تاکید کرده اند؛ گمانه زنی ها از پررنگ شدن مجدد حضور فرانسوی ها در صنعت خودروسازی ایران حکایت می کند.
به گزارش خبر جنوب فارس: خودروسازی ایران پیوند دیرینه ای با صنعت خودروی فرانسه دارد و گرچه پذیرش این واقعیت دشوار است اما فرانسوی ها تنها کشور غربی بوده اند که طی چهار دهه اخیر حضور خود را در بازار و صنعت خودروی ایران با وجود فراز و فرودهای فراوان حفظ کرده اند.
کشورهای دیگر غربی همچون آلمان و ایتالیا که صنعت خودروسازی قدرتمندی دارند تمایل چندانی به حضور در بازار کشورمان نشان نداده اند و ژاپنی ها و کره ای ها نیز با رفتار بسیار محتاطانه به صادرات خودرو به ایران پرداخته و از مشارکت در تولید با ایران استقبال عملی نکرده اند.
در این شرایط چینی ها فرصت حضور در بازار ایران را مغتنم شمرده و با استفاده از شرایط تحریم شریک بزرگ صنعت خودروی ایران شده اند. این وضعیت می تواند در آینده دستخوش تحولات جدی شود و خودروسازان فرانسوی به عنوان نامزدهای اصلی بازگشت به بازار ایران و عرضه محصولات جدید در بازار کشورمان مطرح هستند و در این صورت خودروهای چینی به حاشیه رانده می شوند.
این تحول مشروط به توافقی جدید بین ایران و غرب برای احیای برجام است که به نظر می رسد هر دو طرف به این توافق رضایت دارند و نهایتا چنین توافقی صورت خواهد گرفت.
چهار گزینه بازگشت فرانسوی ها به صنعت خودروی ایران
با در نظر گرفتن فرض برقراری دوباره روابط سیاسی و اقتصادی ایران و فرانسه در دوره کنونی، خودروسازی کشور چه نفعی از این ماجرا خواهد برد؟
برای پاسخ به این پرسش میتوان چهار احتمال شامل «شکلگیری قراردادهای پایدار »، «بازگشت فرانسویها به خودروسازی و عقب راندن چینی ها »، «حضور متفاوت و مستقل فرانسویها در ایران » و «تشکیل قطب فرانسوی در خودروسازی کشور» را مورد بررسی قرار داد.
کار به دست اصولگراها افتاده است
در این بین، شکلگیری قراردادهای پایدار میتواند کمک بزرگی به توسعه خودروسازی کشور کند. در گذشته معمولا قراردادهای خودرویی با اتهاماتی مانند برد-برد نبودن، به تاراج رفتن بازار و دستاورد نداشتن، مورد حمله اصولگراها قرار میگرفت و گاهی اجازه نمیدادند کارها پیش برود (مانند ماجرای قرارداد ال-۹۰ و حضور مستقل رنو در ایران) .اما حال کار دست خود آنهاست و اگر فرض بگیریم ارتباط ایران با دنیا برای سالهای طولانی در بستری عادی قرار گیرد و دچار تنش نشود، خودروسازی کشور این فرصت را خواهد داشت تا به واسطه مشارکتهای خارجی قوی، مسیر توسعه را زودتر طی کند.طبعا وقتی خارجیها نیز به این نتیجه برسند که ایران به دنبال ارتباط پایدار و کم تنش با دنیا است، امنیت بیشتری بابت سرمایهگذاری در کشور احساس خواهند کرد و این موضوع میتواند به افزایش همکاریهای خارجی در صنعت خودرو منجر شود.
شانس فرانسوی ها برای استفاده از زیرساخت های قبلی
هرچند با شکلگیری چنین فضایی، خودروسازی ایران میتواند میزبان بسیاری از شرکتهای معتبر جهان باشد، اما به نظر میرسد فرانسویها با توجه به زیرساختهایی که از قبل در صنعت خودرو کشور ایجاد کردهاند، بیشترین شانس را خواهند داشت.بازگشت فرانسویها (و در ادامه، احتمال حضور دیگر خودروسازان دنیا در ایران) میتواند سبب عقب راندن چینیها شود.گفته میشود در سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، خودروسازی نقش پررنگی دارد و این در حالی است که با حضور خودروسازان معتبر دنیا به ویژه فرانسویها در کشور، چینیها شانسی برای تبدیل شدن به شریک شماره یک یک صنعت خودرو ایران نخواهند داشت.