به گزارش خبرجنوب فارس؛در شرایطی تولید خودروی داخلی در سال ۹۸ به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه و در سال ۹۹ به حدود ۹۹۱ هزار دستگاه رسیده که در این سال ها، هدف گذاری وزارت صمت، تولید حداقل یک میلیون دستگاه بوده است. در این حال، اعلام برنامه «فاطمی امین»، وزیر پیشنهادی صمت که در آن […]
به گزارش خبرجنوب فارس؛در شرایطی تولید خودروی داخلی در سال ۹۸ به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه و در سال ۹۹ به حدود ۹۹۱ هزار دستگاه رسیده که در این سال ها، هدف گذاری وزارت صمت، تولید حداقل یک میلیون دستگاه بوده است. در این حال، اعلام برنامه «فاطمی امین»، وزیر پیشنهادی صمت که در آن بر تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ و نیز تولید ۳ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ تاکید شده است، ابهاماتی را در روزهای اخیر برانگیخت.
وی در این مصاحبه با اشاره به ظرفیت های بالای صنعت خودرو، گفته است که باید در صنعت خودرو سه اقدام اساسی از جمله رقابتی شدن صنعت، افزایش مقیاس تولید و اصلاح ساختارهای مدیریتی انجام شود. به گفته وی، درخصوص رقابتی شدن، یکی از اقدامات، صادرات بخشی از تولیدات در هر سال است به گونه ای که در سال ۱۴۰۳ حداقل ۳۰ درصد تولید خودروسازان صادر شود.فاطمی امین با بیان این که اقدام اساسی و همزمان دیگر، اصلاح ساختارهای مدیریتی صنعت خودرو است،تصریح کرد: در صنعت خودرو حدود دو هزار قطعه برای خودرو، تولید می شود و هم اینک خودروسازان با بیش از هزار قطعه ساز به طور مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط هستند. با این حال و با توجه به این که همه قطعات خودرو در قالب ۷ تا ۱۰ مجموعه تقسیم بندی می شوند، خودروسازان میتوانند ارتباط خود را با این مجموعه ها و نه مستقیماً قطعه سازان برقرار کنند.وی بالابردن مقیاس تولید برای کاهش قیمت تمام شده و نیز کاهش تعرفه واردات خودرو (در صورت برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو) را از جمله گام های دیگر برای رقابتی شدن صنعت خودرو بیان کرد و گفت: معتقدم که باید تعرفههای واردات خودرو را با یک زمان بندی کاهش داد.فاطمی امین در بخشی دیگر اظهار کرد:معتقدم دولت نه باید قیمت گذاری و نه باید قیمت را رها کند؛ بلکه باید ضوابط و ساختاری برای قیمت گذاری تعیین و بر اجرای این ضوابط نظارت کند. وزیر پیشنهادی صمت درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مبتنی بر قیمت پایه گفت: فعلاً روی این موضوع اظهارنظری نمیکنم. سازوکارهای بهتری برای تنظیم بازار خودرو وجود دارد.