۹۰ هزار فقره نامه;رکورد مطالبه گری ازرئیس جمهور شکست نهم مهر ۱۴۰۰ خ. آدینه روزی مهرگانی، رییس جمهور ایران اسلامی حضرت آیت الله رئیسی- داعیه دار عدالت محوری- در پنجمین سفر استانی خویش، قدم بر خاک پاک یاسوج- مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد- گذاشت. حضور وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و جهاد کشاورزی […]
۹۰ هزار فقره نامه; رکورد مطالبه گریاز رئیس جمهور شکست
نهم مهر ۱۴۰۰ خ. آدینه روزی مهرگانی، رییس جمهور ایران
اسلامی حضرت آیت الله رئیسی- داعیه دار عدالت محوری-
در پنجمین سفر استانی خویش، قدم بر خاک پاک یاسوج-
مرکز استان کهگیلویهوبویراحمد- گذاشت. حضور وزیران
کشور، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و جهاد کشاورزی در
معیت جناب دکتر رئیسی، نشان از رویکرد اقتصادی-
اجتماعی این سفر داشت. نبود وزیران مرتبط با امور فرهنگ
و ادب در سفر به سرزمین متمدن و کهن کهگیلویه و
بویراحمد، قابل تأمل و تعمق بود.
مردم استان که در رسم رسام میهمان نوازی شهره ی آفاقند;
در جای جای استان، جاجیم هزار رنگ میهمان نوازی را
مفرش قدم میهمانان عالیقدر خویش، گستراندند.
این سفر یک روزه، با حضور رئیس جمهور در« بهون» یا همان
سیاه چادر عشایری، ریختن خون قربانی به حرمت حریم قدم
میهمان، تا گپ و گوی رئیس جمهور با ایلمردان و ایلبانوان
عشایری، صحنه های نابی از دیدار عشایر- ذخایر انقلاب- و
ریاست دولت را آفرید
میهمان یک روزه، با امیدی از یک روزی و اعتباربخشی به
پایتخت طبیعت ایران زمین و استان، به پایتخت کشور،
بازگشت.
مردمان اصیل و نبیل کهگیلویه و بویراحمد، گرفتار در چنبره ی
مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، قلم بر بنان
گذاشته و از جان تا نان ، از بام تا شامِ معضلات خویش را
قلمی و در قالب خواست، درخواست و نامه هایی متعدد،
تقدیم کردند.
هریک، مشکلی و امیدی داشتند. گرهی در زندگی میزبانان و
امیدی به گره گشایی میهمان، شاید ماندنی ترین رهآورد این
سفر خاطره انگیز باشد.
در آن روز، مدیر کل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی
استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد که احتمال
وصول ۷۰ هزار نامه ی مردم در این سفر باشد.
محمود مؤمن نسب، در گفتگو با مدیر خبر جنوب فارس،
این حجم و هجمه ی نامه را بی سابقه برشمرد.
شنیدن صدای مردم، ارزنده ترین پدیده در این ارسال
مراسلات بود.
امروز، پس از ۱۴ روز کار مستمر، پردازش و ثبت نامه ها و در
خواست های مردمی، به فرجام رسید.
مدیر کل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری از
پایش و به سرانجام رسیدن ثبت ۸۹ هزار و ۸۱۴ نامه و
درخواست، توسط کارگروه بازرسی و کاربران تلاشگر خبر داد.
این رکورد به نسبت جمعیت کهگیلویه و بویراحمد، درسطح
کشور بی سابقه، قابل تأمل و از ابعاد گوناگون، قابل تحلیل و
بررسی است. در ذیل به پاره ای از ابعاد این مقوله پرداخته
شده است:
۱. مردم استان دارای مشکلات و معضلات عدیده ای به ویژه در حوزه اشتغال فرزندان خویش، نبود درآمد کافی، عدم تکافوی درآمد در برابر هزینه های سرسام آور معیشت، گرانی ارزاق و کالاها، بیکاری، آسیب های اجتماعی و نابسامانی وضعیت معیشت و اقتصاد خانواده هاست.
۲. ارتقا سطح نامه نگاری و طرح درخواست از ریاست دولت جدید، انتظارات جدیدی را می طلبد. استخدام جوانان این دیار، توسعه صنعت، اشتغال، وام ضروری و قرض الحسنه، هزینه های درمان، تأمین جهیزیه، تأمین اقلام و کالاهای ضروری زندگی از اهم این در خواست هاست. با تجزیه و تحلیل این درخواست ها، عمق محرومیت جامعه ی استان هویداست. خانواده هایی که در نان شب خویش مانده و درمانده اند; به سوی مردی که خود را منادای عدالت می خواند، دست استمداد کشیده اند; تا چه در نظر افتد و چه نتیجه ای دهد.
۳. امید به آینده; برخلاف تبلیغات اپوزیسیون نظام، مردم هنوز به آینده امیدوارند. این نرخ گسترده از فقرات نامه های ارسالی، نشان از امید به اخذ پاسخی از سوی مقام رئیس جمهور کشور خویش هستند.
۴. سرعت بالا در پردازش و ثبت درخواست ها، قابل تحسین و نمایانگر جدی بودن موضوع مردم و مشکلات این به قول جناب رئیسی، ولی نعمتان مسئولین است.
۵. آمار نامه ها همسان با جمعیت یکی از شهرهای پرجمعیت استان است. برداشت می شود ما به ازای هر ۸/۸نفر از جمعیت استان، و تقریبا ما به ازای هر یک خانواده، یک نامه به رئیس دولت، نگاشته و ارسال شده است.
۶. تعداد درخواست ها معمولا چندین برابر تعداد نامه هاست. چرا که امکان طرح چندین درخواست در هر یک از نامه ها وجود دارد. بنابراین، هر فقره نامه ممکن است حاوی چندین مطالبه از دستگاه های مختلف باشد.
۷. این حجم از نامه ها، به قطع یقین، جناب دکتر رئیسی، وزرا، استاندار جدید، مجمع نمایندگان استان و مدیران کل و مسئولین را به صرافت و ظرافت اندیشه ورزی خواهد انداخت. اگر خلاف این حقیقت، خدای ناکرده، رخدادی رخ دهد; مردم ناامید و رویگردان از مسئولین خود خواهند شد.
۸. ثبت این حجم نامه و درخواست، شکستن رکوردی در سطح ملی ست. البته به موازات این رکورد، در عمق مشکلات و گرفتاری های مردم فهیم و شریف استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز رکورد جدیدی ثبت و ضبط شده است.
۹. این سرعت در پردازش و ثبت، نوید بخش اهمیت وضعیت و سرنوشت مردم برای مسئولین، به ویژه جناب دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و استاندار مکرم، است.
۱۰. تأکید استاندار محترم استان، جناب دکتر احمدزاده، به اهتمام مدیران کل استان در تشریک مساعی و تلاش در پایش، مضاعف شدن احساس مسئولیت، پای کار بودن و به سرانجام رسیدن درخواست های مردمان استان، حداقل تا این مرحله، خبر از تلاش و استان داری این برادر ارزشی و مردمی ست. البته برای نتیجه گیری زود است و این آغاز، قدم نیکویی برای خدمت رسانی جناب استاندار است
۱۱. در مرحله ی پس از پردازش، پالایش و ثبت نامه های مردمی، نوبت و داو وزارتخانه ها، نهاد ریاست جمهوری، سازمان ها، نهادها، استانداری استان، فرمانداری های نه گانه شهرستان ها، دستگاه های اجرایی، خدماتی، پشتیبانی و حمایتی ست. به مصداق سخن حضرت شیخ اجل، سعدی شیرازی: «گاو نر می خواهد و مرد کهن!» نوبت مردمداری و پاسخگویی به قول جناب رئیسی به مردمی ست که ولی نعمت مسئولین هستند. هنوز برای تحلیل و پیش بینی زود است. نیاز به گذشت زمان است تا سیه روی شود هر که در او غش خیانت به مردم شهیدپرور و ولایی دیار دنانشینان دانا باشد. در این مرحله خواسته ها و انتظارات مردم، بایسته و شایسته است که به سبک و سیاق دقیق مطالعه، دسته بندی و بر اساس نوع خواسته، به نزدیک ترین، سهل ترین و سریع ترین مسیر مرتبط ارجاع داده شود.
۱۲. اعلام روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه بنا به دستورجناب دکتر احمدزاده، برای ارجاع دهی، تحت نظارت مدیر کل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری استان، نشان از سرعت دهی خدماتی رسانی به مردم در این برهه ی زمانی در دولت جدید است. فعلا ابر و باد و مه و خورشید و فلک بر کام نامه های مردم است تا چند گاه دیگر، نتایج چه بازی کند روزگار و آنگاه فرق خدمت صادقانه و شعار خالی مدارانه معلوم می شود.
۱۳. در پاسخ دهی گویا، گر پاسخ منفی هم باشد; مدیران دستگاه ها موظفند درخواست های مردم را به عنوان اصلی مهم، مطمح نظر داشته و پاسخ منطقی، اصولی، مدلل، مستند، وافی، کافی، متناسب و توأم با مساعی رضایت بخشی، به ولی نعمتان خویش ارایه دهند. این شیوه ی پاسخدهی در عمل برازنده و ارزنده است. این قلم و رسانه خبر جنوب فارس، در آتیه ای نزدیک به ارائه گزارشی از تک تک مسئولین معزز خواهد پرداخت تا گزارشی از کار صادقانه و عاشقانه ی این خدومان مردم به سمع و نظر برسد.
۱۴. مدیران آینده نیز با توجه به تازه نفس بودن و انرژی مثبتی که همراه خویش به استان خواهند آورد، در سامانبخشی مشکلات مردم نجیب، دلاورخیز و شهیدپرور استان، قدم و قلم خواهند برداشت. حساسیت بالا تا تحقق مطالبات به حق مردمان این سامان، پیگیری و منتج به نتیجه مثبت و اثرگذار، از وظایف ذاتی این دسته از مدیران خواهد بود.
شایان ذکر است که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در پیگیری درخواست خویش- بر اساس پیامک- پس از مهلت ۳۰ روزه، با شماره تماس « ۱۱۱» مرکز ارتباطات ریاست جمهوری از مسیر ارجاع دهی نامه ارسالی خود، مطلع خواهند شد.