نایب رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر افزایش هزینههای تولید و به ویژه مشکلات در واردات مواداولیه خارجی مورد نیاز و افزایش چشمگیر هزینههای حملونقل، خواستار تایید افزایش قیمتها توسط سازمان حمایت شد. در راستای حواشی اخیر پیرامون صنعت تایر به ویژه در بحث افزایش قیمتها، حمیدرضا عبدالمالکی به گزارش خبر […]
نایب رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر افزایش هزینههای تولید و به ویژه مشکلات در واردات مواداولیه خارجی مورد نیاز و افزایش چشمگیر هزینههای حملونقل، خواستار تایید افزایش قیمتها توسط سازمان حمایت شد.
در راستای حواشی اخیر پیرامون صنعت تایر به ویژه در بحث افزایش قیمتها، حمیدرضا عبدالمالکی به گزارش خبر جنوب فارس به نقل از ایسنا، ضمن اشاره به اینکه از مردادماه سال جاری بحث افزایش قیمت تایر شکل گرفت، تاکید کرد که همه مستندات، اعداد و ارقام از روز دوشنبه (۳ آبان) به سازمان حمایت اعلام می شود. نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه آخرین افزایش قیمت اعمال شده برای تایرها مربوط به آذرماه سال گذشته است، از آن زمان تا پایان مهرماه جاری، افزایش قیمت قابل توجهی در مواداولیه و سایر هزینههای تولید رخ داده است. بطور مثال نخ ۶*۶ از ۱۴۱ هزار تومان به ازای هرکیلو به ۲۴۰ هزار تومان رسیده، دوده ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته یا نخ پلیاستر با ۳۸ درصد افزایش از ۷۹ هزار تومان به ۱۰۹ هزار تومان رسیده است. وی افزود: علاوهبراین طی این مدت مواداولیه خارجی و مواد شیمیایی نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته است. مثلا کائوچویی را که ۱.۷ دلار خریداری میکردیم در حال حاضر به دو دلار رسیده است.کشور چین به دلیل آلودگیهای زیست محیطی و همچنین کمبود برق، تولیدات کارخانه های خود را کاهش داده که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه مواد شیمیایی، بعضا تا دو برابر شده است. عبدالمالکی تصریح کرد: هزینههای حمل و نقل نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشتهاند. پیشتر کرایههای حمل از مالزی به ازای هر تن ۴۰ یورو بود اما اکنون به ۱۸۰ یورو رسیده است. اگر هم کشتیهای ایرانی نباشند و مجبور به استفاده از خطوط کشتیرانی خارجی شویم، ۲۰ تا ۳۰ درصد بر هزینه حمل افزوده می شود. علاوه بر گران شدن هزینههای حمل، در گذشته کالا مستقیم از کشور مبدا وارد ایران می شد اما اکنون به دلیل کمبود کشتی ایرانی و نیز توقف کشتی در چند بندر، زمان حمل کالا طولانی شده و از ۴۰ تا ۵۰ روز به بیش از ۷۰ روز رسیده است. هزینههای تولید سرسامآور شده است این مقام صنعتی ضمن تاکید براینکه هدف از اعمال افزایش قیمت تایر، افزایش سوددهی کارخانههای تولیدکنننده نبوده است، گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایرها به خود تولیدکنندگان واگذار شده است تا براساس ضوابط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند براساس افزایش هزینههای تولید، تعیینکننده نهایی قیمت محصولات خود باشند. نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران خاطر نشان کرد: این درحالیست که با افزایش قیمتی که اخیرا اعمال کردهایم بازهم به همین ۱۵ درصد سوددهی نخواهیم رسید. در حال حاضر بسیاری از کارخانههای تولیدکننده عملا سودی از تولید دریافت نمیکنند و برخی دیگر به زیاندهی افتادهاند؛ لذا ادامه روند فعلی و منع افزایش قیمت، تولید را غیرقابل توجیه خواهد کرد و آن را به ورشکستگی خواهد رساند. با این حجم از افزایش هزینههای تولید، نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان از کجا بایستی تامین شود؟ عبدالمالکی ادامه داد: براین اساس هفته گذشته انجمن صنفی صنعت تایر جلسهای با حضور اعضای خود برگزار کرد و رسما شرکتها اقدام به افزایش قیمت کردند که این افزایش قیمت شامل ۲۰ درصد برای تایرهای سواری رادیال و ون و ۳۰ درصد برای تایرهای نیمه سنگین و سنگین بایاس می شود. پس از اعمال افزایش قیمتها، سازمان حمایت خواستار ارائه مستندات شد که این کار نیز به صورت کامل و براساس فرمهای سازمان حمایت انجام خواهد شد.