«روزگار دوزخی آقای ایاز» در سالهای انتهایی دهه ۱۳۴۰ به وسیله رضا براهنی چهره تاثیرگذار شعر و داستان، نوشته شد. کتابی که در همان زمان چاپ، به وسیله دستگاه سانسور، توقیف شد. در دهه ۱۳۵۰ از خمیر شدن این کتاب و دزدیده شدن نسخه اصلی آن به وسیله ساواک خبر رسید و در سالهای پس […]
«روزگار دوزخی آقای ایاز» در سالهای انتهایی دهه ۱۳۴۰ به وسیله رضا براهنی چهره تاثیرگذار شعر و داستان، نوشته شد. کتابی که در همان زمان چاپ، به وسیله دستگاه سانسور، توقیف شد. در دهه ۱۳۵۰ از خمیر شدن این کتاب و دزدیده شدن نسخه اصلی آن به وسیله ساواک خبر رسید و در سالهای پس از آن نیز هرگز خبری از چاپ و یا نسخه اصلی این اثر نشد. با این همه پارههایی از آن طی این سالها در مجلهها و یا کتابهایی همچون «جنون نوشتن» منتشر شد. پارههایی که نشان از اثری داشت بسیار اساسی و محکم با قابلیتهای داستانی ویژهای که خاص نویسنده آوانگارد آن نیز بوده است. در این سالها اما نقل قولهای چهرههایی خاص که توانسته بودند به واسطه دوستیشان با «رضا براهنی» این اثر را بخوانند؛ همواره میل مخاطب حرفهای داستان را به این رمان بیشتر میکرد. از جمله اظهار نظرهای «جواد مجابی» شاعر و نویسنده برجسته و کاربلد معاصر که قبلترها این رمان براهنی را «تاریخ قطع اعضای تن محکوم» لقب داده بود. به تازگی اما رمان «روزگار دوزخی آقای ایاز» به صورت افست و کامل منتشر شده. انتشاری که به دلیل اهمیت اساسی آن، هم در تاریخ رمان مدرن فارسی هم به واسطه درون مایه تاریخی و هویتیاش، باید جدی گرفته شود. رمان بایک مراسم مثله آغاز میشود و راویاش در حالی که به محمود کمک میکند تا مخالف خود را مثله کند، روایت ذهنی خود را آغاز میکند. روایتی که بین حال و گذشته تاریخی در رفت و آمد است. گذشتهای نزدیک به عمل روایت یا گذشتهای به قدمت تاریخ. آنچه در این رمان اهمیت بسیاری دارد، راوی دوقطبی و نوسان او بین فاعلیت و مفعولیت است میلاد میرباقری
؛به واسطه نشر افست این کتاب درباره این اثر تحسینشده رضا براهنی از «جواد مجابی» خواستیم تا سطرهایی را برایم بنویسد. و نگاه خودش را به عنوان کسی که در همان سالهای آخر دهه ۴۰ این اثر را خوانده است نسبت به این رمان بگوید. «روزگار دوزخی آقای ایاز» با تمرکز بر داستان ایاز و محمود غزنوی و همسوسازی این داستان با برخی بزنگاههای تاریخ معاصر ایران و البته با نیمنگاهی به تاریخ گذشته در این مسیر، به نقد ساختار قدرت میپردازد.
میرباقری در آخر عنوان کرد این فیلم سینمایی که در مرحله پیش تولید است با بازی یکی از چهرهای شناخته شده سینما و تلویزیون بعنوان نقش اول فیلم انجام می گیرد
در حال رایزنی با پنج چهره شناخته شده هستیم و احتمال زیاد با محسن تنابنده به توافق برسیم