وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته اتفاقاتی مانند حضور یوسف نوری به عنوان وزیر و اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان را پشت سر گذاشت.
به گزارش خبر جنوب فارس؛ وزارت آموزش و پرورش شاید مهمترین وزارت خانه در تمامی کشورها باشد. آموزش و پرورش جایی است که میتواند باعث رشد و شکوفایی نیروی انسانی هر کشور شود. این نیروی انسانی نیازمند آموزش ، یادگیری و شناخت از مسائل مشکلات کشور است و شاید مهمترین وظیفه این وزارت خانه مهم، تعلیم و تربیت نسل جدید و آماده سازی آنها برای ساخت کشور برای آینده باشد. وزارت آموزش و پرورش سالی شلوغ و پر چالش را پشت سر گذاشت. از مشکلات غیر حضوری بودن مدارس و ایرادات بعضا اساسی سامانه شاد تا عدم اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان از مهمترین معضلات در سال گذشته بودند؛ اما مهمترین مشکل وزارت آموزش و پرورش در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال گذشته نبود وزیر در راس این وزارت خانه بود. با این وجود و پس از عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به ۲ نامزد برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۵ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، یوسف نوری را به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم انتخاب کردند. وزیر جدید آموزش و پرورش که آخرین وزیر انتخاب شده دولت سیزدهم بود، مشکلات فراوانی را پیش روی خود میدید. همه گیری کرونا و تعطیلی مدارس که به طور واضحی سطح آموزشی و تحصیلی دانش آموزان را پایین آورده بود؛ تنها یکی از مشکلات بود و اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مهمترین طرح آموزش و پرورش یعنی رتبه بندی معلمان از چالشهای جدی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بودند. رتبه بندی معلمان بالاخره به مرحله اجرا رسید اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان از مهمترین درخواستهای جامعه فرهنگی بود. خواستی که چندان جدید نبود و عمری ۱۱ ساله داشت. اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان بیش از ۱۰ سال به دلایل مختلف مانند نبود اعتبار و یا مشکلات دیگری که مطرح میشد هیچ گاه به مرحله اجرایی شدن نرسید و همین موضوع باعث شد در دولت سیزدهم از این طرح به عنوان اولویت اول آموزش و پرورش یاد شود. در نهایت پس از مشکلات فراوان ، بعد از انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبهبندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبهبندی در اسفند ۱۴۰۰ موافقت کرد. رئیس مجلس، قانون رتبه بندی را شانزدهم اسفند ۱۴۰۰ به دولت و رئیس قوه مجریه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. با اجرای طرح رتبهبندی معلمان، رتبههای حرفهای برای طبقهبندی معلمان در نظر گرفته میشوند و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازهای شغلی و در نتیجه حقوق و مزایای آنان لحاظ میشود. طرح رتبهبندی معلمان اجرا خواهد شد پس از کش و قوس فراوان و با اعلام شخص وزیر آموزش و پرورش سامانه رتبه بندی معلمان در ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ به صورت رسمی آغاز به کار کرد و معلمان با زمان بندی اعلام شده در این سامانه ثبت نام خواهند کرد. رتبه بندی معلمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور را شامل میشود. اجرایی شدن این طرح که از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای فرهنگیان محاسبه میشود، شاید مهمترین اقدام آموزش و پرورش برای رفاه بیشتر فرهنگیان باشد. از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در سال گذشته حضوری کردن مدارس پس از وقفهای ۲ ساله بود. وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم پس از ۲ سال و از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ با وجود بعضی مخالفتها و اعتراضها و با تایید گرفتن از ستاد ملی مقابله با کرونا توانست بار دیگر دانش آموزان را به مدارس برگرداند. نوری و همکارانش که عنوان کرده بودند که مدارس آخرین جایی است که باید تعطیل شود و بارها از افت تحصیلی دانش آموزان در ۲ سال گذشته و به خاطر آموزش غیر حضوری صحبت کرده بودند؛ از ابتدای امسال حضور در مدارس را اجباری کردند. این اتفاق هم از مهمترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته بود که آن هم مخالفان و موافقان خود را داشت.