خبر جنوب فارس_ مشتري خودورهاي خارجي در كشور به شدت كم شده و بازار خودروي داخلي هم هر روز بيشتر در مسير گراني مي تازد. مشتريان عادي ديگر توان خريد ندارند و همه چيز دست دلالان است. براي اين گراني هاي بي حساب و كتاب اما همه به دنبال مقصر هستند.برخي نمايندگان مجلس اما معتقدند وزير صمت مي توانسته براي درمان اين گراني ها كاري بكند اما نكرده. در اين ارتباط يك عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وزیر صمت بازار را مدیریت نکند هر روز شاهد یک اتفاق جدید در این بازار خواهیم بود؛ به نظر بنده مشکل اصلی بازار خودرو متوجه وزارت صمت است و نباید به مردم آدرس غلط بدهیم و مردم را به مسیر نادرست هدایت کنیم.
لطفالله سیاهکلی ، وزارت صمت را متولی مدیریت بازار خودرو معرفی کرد و افزود: وزارت صمت نباید در مدیریت بازار خودرو منفعل باشد اگر رویهای که وزیر صمت در پیش گرفته درست است که باید موضوع بازار خودرو را پیگیری و بازار به تعادل برسد و اگر روندی که در پیش گرفته نادرست است باید آن را اصلاح کند. به نظر میرسد چالشهای ایجاد شده در بازار خودرو از جمله عدم تعادل در عرضه خودرو، گرانی و بیکیفیتی خودروها به عملکرد ضعیف وزیر صمت باز میگردد.
وی با بیان اینکه وزیر صمت باید سیاستگذاریها را تدوین و آن را اعمال کند، افزود: اگر وزیر صمت بازار را مدیریت نکند هر روز شاهد یک اتفاق جدید در این بازار خواهیم بود؛ به نظر بنده مشکل اصلی بازار خودرو متوجه وزارت صمت است و نباید به مردم آدرس غلط بدهیم و مردم را به میسر نادرست هدایت کنیم. نماینده مردم قزوین ادامه داد: اگر اثبات شود که عملکرد وزیر صمت درست است که به کار خود ادامه دهد وگرنه در این وزارتخانه عمکرد مثبتی ندیدیم، پس عذرخواهی کند و سیاستها را تغییر بدهد.
سیاهکلی شورای رقابت را یک بازیگر در تنظیم بازار خودرو معرفی کرد و افزود: بازیگران اصلی بازار خودرو عبارتند از پلیس راهور، خودروسازان، واردکنندگان و شورای رقابت. اما این وزیر صمت است که باید بین این بازیگران هماهنگی ایجاد کند؛ من مسئول آشفتگی فعلی بازار خودرو را وزیر صمت میدانم. فاطمی امین عقب کشیده است و گاهی یک سیاست ناپخته را اعلام میکند و نمیتواند آن را پیش ببرد اما اگر یک سیاست سنجیده باشد باید روی آن بیاستد تا نتایج آن را در بازار مشاهده کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت در بازار خودرو را طبیعی دانست و افزود: عرضه و تقاضا در بازار خودرو هماهنگ نیست و دولت بهجای اینکه میزان عرضه را افزایش بدهد روی نحوه عرضه بحث میکنیم که آیا عرضه از طریق قرعهکشی بهتر است و یا از طریق بورس؛ از دید من هر دو شیوه عرضه منطقی نیست و نمیتواند بازار را به تعادل برساند و نحوه عرضه در تنظیم بازار خودرو تاثیر ندارد.
این نماینده قزوین ادامه داد: مجلس مصوبه واردات خودرو را تصویب کرد، اکنون این پرسش مطرح است که چرا واردات انجام نمیشود و تنظیم بازار با عرضه محقق خواهد شد. من بر این باورم که فاطمی امین توانایی مدیریت وزارت صمت را ندارند و در این حوزه ضعف دارد، البته این ضعف فقط در بخش خودرو قابل مشاهده نیست و در سایر حوزهها نیز ضعف قابل مشاهده است.
نایب رئیس شورای رقابت: قیمت خودرو واقعی میشود در حالي كه برخي مقامات كشور مسئول گراني هاي بازار خودرو را از سمت وزارت صمت مي دانند اما شوراي رقابت ادعاي متعادل سازي قيمت ها را دارد.
در اين ارتباط نایب رییس شورای رقابت از ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد و گفت: در دوران گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانهای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد. این سامانه در چارچوب تصمیم شورای رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو پیش بینی شده است اما به معنای تایید قرعه کشی نیست؛ این سامانه صرفا ابزاری است که خودروهای تولیدی به مصرف کننده واقعی عرضه شود. محمود دودانگه با تاکید بر اینکه بازار خودرو قرار است در چارچوب مصوبه شورای رقابت تنظیم شود، اظهار کرد: با بررسیهای انجام شده شورای رقابت بازار خودرو را انحصاری تشخیص داده است؛ بنابراین طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی باید دستورالعمل تنظیم بازار خودرو دراین مورد تدوین و اجرایی شود. این دستورالعمل چند محور دارد، یکی از این محورها واقعی شدن قیمت خودروها است. درواقع قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی بنگاههای خودروساز واقعی نیست و پایینتر از قیمت تمام شده است، بنابراین قرار است قیمت خودروها واقعی شود که این مهم میتواند به خودروسازان کمک کند و زیان آنها را پوشش دهد. وی افزود: یعنی شورای رقابت نه تنها معتقد است خودروسازها نباید زیان کنند بلکه بر این باور است که این شرکتها حتما باید سودده باشند. این پیام واضح از سوی شورای رقابت اعلام شده است و این شورا نمیخواهد قیمتگذاری دستوری که به زیان خودروسازان است تداوم داشته باشد. این موضوع میتواند به خودروسازان کمک کند که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، سرمایهگذاری جدید داشته باشند و محصولات جدید ارائه کنند. دودانگه با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا و معامله خودرو با قیمت پایینتر از بازار عنوان کرد: بازار خودرو دو طرف دارد. یک طرف عرضه یک طرف تقاضا؛ فروش خودرو در بورس کالا منافع طرف عرضه را بیشینه میکند، ولی آیا منافع مصرف کنندگان مورد توجه قرار میگیرد؟ فرض کنید قیمت تمام شده به اضافه سود برای یک خودرو ۱۰۰ واحد است، اگر خودروساز مجاز باشد در فرایندی حراجگونه خودرو را با قیمت ۲۰۰ واحد عرضه کند، منافع مصرف کننده چگونه تامین میشود؟
این عضو شورای رقابت با تاکید بر اینکه قیمت خودرو در بازار واقعی نیست، اظهار کرد: قیمتهایی که در بازار است به دلیل تقاضاهای سفتهگرایانه، واقعی نیست. اگر در بازار تقاضای واقعی باشد و عرضه به حد کافی رخ دهد، خودرویی با قیمت تمام شده ۱۰۰ واحد نباید ۲۰۰ واحد به دست مصرف کننده برسد. موضوع مهم برای شورای رقابت این است که یک فضای رقابتی در بازار شکل بگیرد و هم منافع تولید کننده حفظ شود و هم منافع مصرف کننده. اين در حالي است كه برخي نمایشگاهداران معتقدند با این حال، همچنان فروشندگان به دلیل آینده مبهم بازار، قصد فروش خودرو ندارند و خریداران نیز توان مالی خود را برای خرید خودرو از دست دادهاند. بر همین اساس، بازار خودرو در ایام نزدیك به عید نوروز، برخلاف روال گذشته در یک رکود عمیق قرار گرفته است. گزارشها از روند بازار حاکی از آن است که پراید ۱۱۱ بدون تغییر قیمت، در بازار ۳۰۰ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در بازار ۴۶۵ میلیون قیمت پیدا کرد که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است. اما قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۵۳۰ میلیون تغییر کرد که نشاندهنده گرانی ۵ میلیون تومانی در بازار است.در این میان، پژو ۲۰۷ دستی پانوراما ۶۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد که به معنای ثبات قیمتی است. از سوی دیگر، قیمت سمند EF ۷ بدون تغییر حوالی ۴۶۵ میلیون تومان، تارا دندهای ۶۳۵ میلیون تومان، دنا اتوماتیک توربو پلاس ۷۴۰ میلیون تومان و رانا پانوراما پلاس ۵۲۵ میلیون تومان به فروش رفت.