مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان از آسفالت ۱۷۱ کیلومتر راه روستایی در این استان خبر داد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان از آسفالت ۱۷۱ کیلومتر راه روستایی در این استان خبر داد.
مرتضی شیروانی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم و اساسی توسعه و رشد روستاها و توجه به مناطق گردشگری است، اظهار داشت: در سال گذشته برای اولین بار ساخت راههای روستایی از راه و شهرسازی به راهداری واگذار شد.
وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به لرستان ۳۳۰ میلیارد تومان مصوبه راههای روستایی داشتیم، گفت: با توجه به قراردادی که منعقد کردیم، ۴۵۵ میلیارد تومان پروژه انعقاد قرار داد داشتیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان با تاکید بر اینکه ماحصل این قراردادها این بود که بخشی از راههایی که از قبل ساخته شده بود را آسفالت، مرمت و… کنیم، افزود: این میزان ۲۲۰ کیلومتر بود، ۱۷۱ کیلومتر از آن آسفالت بوده است.
شیروانی ادامه داد: لرستان در این رابطه رتبه برتر کشور اعلام شد و در دهه فجر لرستان به عنوان پایلوت در این رابطه انتخاب شد و ۱۷۱ کیلومتر از طریق ویدئو کنفرانس در این رابطه افتتاح داشتیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان، گفت: ۸۲ میلیارد تومان علاوه بر اعتباری که اعلام کردیم، میزان جذب قیر ما در استان بود.
سهم دستگاههای اجرائی به شرح زیر میباشد:
۱- وزارت راه و شهرسازی (برای آسفالت راههای فرعی و روستایی و عشایری و آسفالت شبکه راههای اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرحهای مسکن مهر و طرحهای مسکن ملی چهل و هشت درصد(۴۸%).
۲- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی(برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح(پروژه)های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاریها) بیست درصد(۲۰%).
۳- وزارت آموزش و پرورش(سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین پردیسهای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی) ۵درصد
۴- وزارت کشور از طریق سازمان ذیربط (برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذیربط) هفده درصد (۱۷%)، که پنجاه درصد(۵۰%) از سهمیه وزارت کشور برای شهرهای زیر پنجاه هزار نفر جمعیت و پنجاه درصد(۵۰%) مابقی برای شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت استفاده میشود. شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت حق استفاده از این سهمیه را ندارند.
۵- بسیج سازندگی هفتدرصد (۷%) به شرح ذیل: پنج درصد (۵%) برای آسفالت مسیر راههای بین مزارع، پاسگاههای انتظامی، پایگاههای مقاومت بسیج، گلزار شهدا، باغ موزه و یادمانهای دفاع مقدس؛ دو درصد (۲%) برای آسفالت پایگاههای شکاری و پادگانهای نظامی و مجتمعهای مسکونی نظامی و اداری با تأیید ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
۶- وزارت جهاد کشاورزی(سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور؛ برای بیابانزدایی و انجام عملیات قیرابهپاشی و خاکپوش سازگار با محیط زیست) دو درصد(۲%)؛
۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی) برای آسفالت معابر، خیابانها و جادههای دسترسی شهرکها و نواحی صنعتی؛ یکدرصد(۱%)
دیون وزارت راه و شهرسازی به قیرسازان در سالهای گذشته، با رعایت قوانین و مقررات حداکثر تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از طریق تحویل مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) به قیمت روز قابل تأدیه میباشد. هزینه تبدیل مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به قیر یا مالچ با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، نباید بیشتر از بیست درصد(۲۰%) وزنی محاسبه شود. وزارت نفت موظف به تسویه حساب فیمابین خود و خزانهداری کل کشور است. دستگاههای اجرائی موضوع این بند موظف به مبادله موافقتنامه و ابلاغ سهم استانها ظرف یکماه پس از ابلاغ این قانون هستند. وزارت نفت و دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند حداقل هر سهماه یکبار، گزارش عملکرد خود را به صورت مکتوب به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات، عمران و انرژی ارسال نمایند. کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات موظف است پس از رسیدگی گزارش، آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. دیوان محاسبات مکلف است بر حسن اجرای این قانون نظارت نموده، گزارشهای نظارتی خود از عمل به موقع دستگاهها به تعهداتشان را به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.
آییننامه اجرائی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و نفت تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.