منصور غلامیان _ جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در جغرافیای سیاسی منحصر به فرد و موقعیت های ژئواستراتژیک وژئوپلیتیک و ژئو اکونومیکی جهان واقع شده است. با دارا بودن پتانسیل همسایگی با پانزده کشور، اعم از زمینی و دریایی بوده. که به صورت زمینی با هفت کشور و دریایی با هشت کشور همسایه است. از شرق با پاکستان و افغانستان، از شمال با ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب با ترکیه و عراق و از جنوب با کویت، عربستان، قطر،بحرین، امارات و عمان همسایه است، شایان ذکر است جمعیت همسایگان ایران عزیزمان ۶۰۰ ملیون نفر هست.
منصور غلامیان _ جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در جغرافیای سیاسی منحصر به فرد و موقعیت های ژئواستراتژیک وژئوپلیتیک و ژئو اکونومیکی جهان واقع شده است. با دارا بودن پتانسیل همسایگی با پانزده کشور، اعم از زمینی و دریایی بوده. که به صورت زمینی با هفت کشور و دریایی با هشت کشور همسایه است. از شرق با پاکستان و افغانستان، از شمال با ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب با ترکیه و عراق و از جنوب با کویت، عربستان، قطر،بحرین، امارات و عمان همسایه است، شایان ذکر است جمعیت همسایگان ایران عزیزمان ۶۰۰ ملیون نفر هست.
پایگاه خبری جنوب فارس_ منصور غلامیان به نام آنکه هستی را بنا کرد جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در جغرافیای سیاسی منحصر به فرد و موقعیت های ژئواستراتژیک وژئوپلیتیک و ژئو اکونومیکی جهان واقع شده است. با دارا بودن پتانسیل همسایگی با پانزده کشور، اعم از زمینی و دریایی بوده. که به صورت زمینی با هفت کشور و دریایی با هشت کشور همسایه است. از شرق با پاکستان و افغانستان، از شمال با ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب با ترکیه و عراق و از جنوب با کویت، عربستان، قطر،بحرین، امارات و عمان همسایه است، شایان ذکر است جمعیت همسایگان ایران عزیزمان ۶۰۰ ملیون نفر هست.
ایران شاهراه حیاتی بین المللی و پل ارتباطات شرق وغرب وشمال وجنوب است در برههای از زمان این موقعیت خاص «جاده ابریشم»برای ایران عاملی درآمدزا و همچنین اثر بازدارندگی جهت هر گونه طمع ورزی و تحریک کنندگی برای تصور تعرض به ایران عزیزمان بوده است.
برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند «لندلاک» و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را به اقصی نقاط دنیا ترانزیت نمایند، بسیار حائز اهمیت است.
ایران در عرض جغرافیایی ۲۵تا۳۹درجه واقع و دارای اقلیم چهار گانه است …..
ایران دارایی مناطق بادخیز زیادی است که از پتانسیل خوبی برخورداراست و…..ما باید اهمیت این منطقه ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک وژئواکونومیکی که در آن قرار گرفتیم، فراموش ننموده و همواره از این فرصت بهره برداری کنیم در نتیجه از دست دادن فرصتها معادل عقب ماندگی اقتصادی و سیاسی خواهد بود بنا به فرمایش مولی الموحدین: در نهجالبلاغه الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ، فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ. فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد.
یکی از الزامات و زیر ساخت های لازم برای توسعه سرزمینی هر کشور حمل و نقل است که از طریق هوایی وکریدورها « دریایی، زمینی ، راه آهنی و جاده های مواصلاتی انجام می شود »که چنین امری منجر به ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و درآمدزایی خواهد شدمضافا ارز آوری این روند نصیب کشورهایی میشود که در مسیر ترانزیت بینالمللی واقع میگردد. و یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در عرصه ملی وبین المللی و نقش بسزا و غیرقابل انکاری در توسعه پایدار و عرصه های گوناگون ایفا میکند. راه آهن بعنوان یک مکانیسم مهم و کارآمد ، باعث توسعه و تبادل صادرات و واردات میگردد.
تکمیل راه آهن شلمچه به بصره به طول ۳۵کیلومتر باعث رونق اقتصادی بوده و صادرات را تا ۳۰میلیارد دلار افزایش میدهددر حال حاضر حجم صادرات سالانه بالغ بر ۱۲تا۱۳میلیارد دلار است که ۳میلیارد دلار آن مربوط به حاملهای انرژی است و ۹میلیارد دلار آن مربوط به سایر کالاهای صادراتی است. توسه ی این کریدور به صورت مشخص تأمین کننده بخشی از منافع اقتصادی ایران ،عراق و سوریه خواهد بود.
با تکمیل راه آهن شلمچه به بصره، ایران به دریای مدیترانه نزدیک تر شده، دسترسی به دریای مدیترانه می تواند با عث ترانزیت کالا از جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا با روسیه و آسیای میانه باشد.
اتصال کریدور ایران به عراق و سوریه باعث سوق دادن هند و چین به سمت کریدور مواصلاتی ایران میگردد.
ایضاً عربستان و کویت را به سمت کریدور مواصلاتی عراق و ایران سوق میدهد بدان جهت که حلقه مفقوده شده اتصال به کشورهای شمال ایران و…« لندلاک» «محصور در خشکی»می باشد.
تکمیل خط ریلی شلمچه بصره جایگاه بسیار مهمی در تحولات ترانزیتی و ژئوپلیتیکی منطقه و جهان خواهد داشت.
با نشست های سه جانبه ایران، عراق و سوریه و با استفاده از ظرفیت دیپلماسی این کشورها، هر سه کشور میتوانند از منافع مشترک بهره برداری نمایند.
در حال حاضر ترکیه برای پیش برد اهداف اقتصادی خود ایده ی اتصال به راه آهن عراق را دنبال میکند.
بعلاوه خط ریلی ایران به بصره باعث سهولت سفر زائران میان دو کشور می شود که سالانه حدودسه میلیون نفر مسافر از این مرز تردد دارند.
با تحقق چنین اموری شاهد رونق بیشتر در شهرهای سیاحتی زیارتی کشور عزیزمان منجمله مشهد مقدس،قم و شیراز خواهیم بود. از آنجایی که شهر شیراز منور به بارگاه حضرت شاه چراغ بوده شاهد قطب توریسم درمانی و جذب گردشگری در این کلانشهرخواهیم بود.
در نتیجه: اتصال راه آهن شلمچه به بصره آینده روشنی پیش روی هر دو کشور خواهد گذاشت.و در صورت عملی شدن تجارت بین کشورهای ایران ،عراق،سوریه را متحول و کشور ایران و عراق را به شبکه ریلی متصل می کند .
این واقعیت را نباید فراموش نمود که رقبای سیاسی ما مخالف ارتباط بیشتر ایران و عراق بوده. و عموماً نیل به چنین اهدافی همراه با چالشها و موانع می باشد.
تأمین منابع مالی این پروژه مواصلاتی: با لحاظ حدود و اختیارات قانونی میتوان از بودجه ای که در اختیار شورای برنامهریزی و توسعه استان ها بوده علی الخصوص استانهای که این کریدورها از آن میگذرد استفاده نمود.بدان جهت که این محورهای ارتباطی تاثیرات مثبتی بر استانهایی دارد که در مسیر چنین راههای ارتباطی قرار میگیرند.
همچنین از بودجه طرحهای ملی با طی تشریفات قانونی میتوان بهره برد… معدود کسانی هستند که با «شبهه افکنی» القا میکنند که اتصال شلمچه به بصره تأثیر منفی بر بندر فاو میگذارد و دست آوردی برای عراق بهمراه ندارد تا با چنین القایی بتوانند کریدور ترکیه به عراق «فاو»و عراق به کویت و عربستان و امارات را تقویت نمایند. در صورتی که چنین القایی با واقعیت منطبق نبوده و تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی عراق نداردو…
نکته مهم اینکه اهل قلم ورسانه ها وجریان های همگرا در عراق و حتی مرجعیت شیعه به جهت تبیین موضوع نقش به سزائی در این روند مثبت دارند.
ٱمید است با تلاش و کوشش و مدیریت و عزم راسخ در راستای نیل به اهداف قدم و قلم برداشت.
احسنت
با تشکر از جناب غلامیان عزیز
تحلیل خوبی بود 👏
امیدوارم شاهد پیشرفتهای روز افزونتون در آینده ی نزدیک باشیم.
ماشا لله به این همه استعداد
بایست این چنین جوانان در راس فعالیت کنند
تحلیل عالی بود همان جوری که جنگ با همت بیشتر جوانان پیروز شد
از استاد منصور غلامیان سپاسگزاریم تحلیل خوبی ارائه دادید احسنت به جوانان ایران به امید موفقیت روزافزون برای شما استاد گرامی
احسنت از جناب استاد غلامیان امیدواریم در این راه موفق باشید 🌹