شهری که بوی مرگ می دهد
قسمت دوم :ورود به شهر یاسوج ناحیه دو (جاده اصفهان )جمعه بازار و خیابان های اطراف این مستند بصورت متن و تصویر از نقطه به نقطه شهریاسوج همراه مشکلاتی که شهرداریاسوج در جهت رفع ان ها هیچ گونه تلاشی نکرده است،و یا پاسخی به شهروندان نمی دهد تهیه شدهو به یاری حقمشکلاتی که گزارش می […]
قسمت دوم :
ورود به شهر یاسوج ناحیه دو (جاده اصفهان )جمعه بازار و خیابان های اطراف
این مستند بصورت متن و تصویر از نقطه به نقطه شهر
یاسوج همراه مشکلاتی که شهرداریاسوج در جهت رفع ان ها هیچ گونه تلاشی نکرده است،
و یا پاسخی به شهروندان نمی دهد تهیه شده
و به یاری حق
مشکلاتی که گزارش می شود را با دستور مراکز قضایی و امنیتی به همراه مدیران ارشد اجرایی استان اولویت کاری قرار دهند
تا علاوه بر حل موضوعاتی که در ادامه مطرح میشوند، رضایتمندی شهروندان را بدست اوردند.
این مستند در کمترین زمان ممکن تابستان ۱۴۰۰ به مرحله اجرا رسید تا به مطالبه بازاریان و ساکنین شهر یاسوج پاسخ داده شود.
دلیل نام گذاری این مستند :شهر بوی مرگ می دهد ؛
یاسوج جز محدود مراکز استانی است
که درصدبالای پیاده روهای ان خاکی یا امکان عبور و مرور دران نیست و به ناچار شهروندانش باید در خیابان تردد کنند و باخطر جانی مواجه هستند
و دومین مطلب ؛خیابان های شهر یاسوج خط کشی نشده و مسیر عبور عابرین پیاده ،و وسایل نقلیه بدون موتور همچون دوچرخه در ان مشخص نیست و درصورت وجود فاجعه حق تقدم مشخص نیست
مطلب سوم :یاسوج تنها مرکز استانی است که پل عابر پیاده حتی معمولی نه پله برقی در مراکز شلوغ تردد مردم ندارد و شهروندان به ناچار باید از مسیر خیابان عبورکنند و باخطر مواجه هستند
مطلب چهارم ،روزی نیست در یاسوج اب بلوارها در خیابان جاری نباشد و خطر جدی برای تصادف وسایل نقیله وجود دارد
مطلب پنجم ؛طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفا ترئینی نیست، بلکه روشی در جهت امنیت و ارامش بیشتر محیط می باشد .که در غیر اینصورت افزایش حوادث ،تصادفات ،جرایم و کاهش امنیت اجتماعی را در پی خواهد داشت .
مطلب شیشم :شهرداری یاسوج با درست کردن سرعت گیرهای غیر استاندارد و بدون تابلو اعلانات و شب رنگ و خط کشی ،تغییر مسیر ناگهانی وسایل نقلیه را بهمراه دارد که علاوه بر خطر برای وسایل نقلیه خطر عبور عابرین کنار خیابان راهم افزایش می دهد
مطلب هفتم ؛ چاله ها ،حفره ها ،کنده کاری های رها شده در خیابان که خطرات مطلب شیشم را بهمراه دارد
مطلب هشتم ؛عدم وجود پارکینک در مناطق پرتردد شهروندان بعنوان مثال بازارخرید
به همین دلیل رانندگان ناچار به پارک خودروی خود در خبابان و علاوه بر ایجاد ترافیک ،احتمال تصادف و سرقت برای ان ها وجود دارد
مطلب نهم ؛بدلیل عدم پارک های محله ای برای تمام محلات شهر یاسوج ،شهروندان به ناچار در بلوارهای داری فضای سبز اسکان میکنند که کاری بسیار خطرناک است ،درصورت انحراف خودرویی و رفتن به بلوار خطر تک تک افراد رو تهدید میکند ،که ابتدا باید شهرداری اگاهی همگانی برای تمام شهروندان انجام دهد ،و در راستای تاسیس پارک های محله ای اقدامات جدی انجام گیرد .
مطلب دهم ؛لحاظ قرار ندادن مسیرهایی در پیاده روها برای تردد معلولین و نابینایان که طبق امار حهانی ده درصد از جمعیت دنیا را تشکیل میدهند ،به ناچار برای تردد باید از خیابان که وسایل نقلیه عبور میکنند تردد نمایند.خطر جانی برای این قشر از شهروندان وجود دارد
مطلب یازهم :باز بودن کانال های بزرگ دفع اب های روان جداول و خطر سقوط در ان ها در شهر یاسوج
مطلب دوازدهم ؛عدم سم پاشی درختان و فضای سبز ،و عدم انتقال پسماند ها و لایروبی جداول و کانال ها خطر انتشار ویروس و بیماری را در شهر بالا می برد .
و موارد بیشمار دیگری که طبق قانون شخص شهردار بعنوان نماینده شهرداری درمراکز قضایی پاسخگو خواهد بود ،و قانون برای موارد ذکر شده از شهروندان و وسایل نقلیه حمایت میکند .
متاسفانه باتوجه به مشاهدات ومواردی که بیان شد ،مجموعه شهرداری به حقوق شهروندی شهروندان عمل نکرده و جان و امنیت شهروندان مهم نبوده ،که از ریاست محترم دادستانی استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضا داریم بعنوان مدعی العموم ورود کرده و پاسخی در شان مردم شهر یاسوج بدهد .انشااله
اگر شهروندان از عملکرد مدیریت شهری رضایت داشته باشند بسیاری از مسائل و ناهنجاری های اجتماعی رخ نخواهد داد و این مسئله حکایت از اهمیت ارتباط شهروندان و شهرداری دارد.
از نظر شهرسازی باید شهر خوب و شهر زندگی دو ویژگی دسترسی به تسهیلات شهری و آسایش را داشته باشد، اما کارکردهای شهر جزء ساختارهای شهری است و خروجی شهرها میشود.
در حقیقت شهر را باید به گونهای ساخت که دسترسی و آسایش در آن برای شهروندان برقرار باشد و در این نوع شهرها به افراد احساس آرامش و راحتی دست دهد و هیچ دغدغه، نگرانی، احساس ترس، ناامیدی و دلزدگی از شهر در و وجود آنها شکل نگیرد.
نکته دیگر؛
این که شهر خوب از منظر جامعهشناسی باید دو ویژگی دسترسی خوب به تسهیلات شهری و آسایش داشته باشد، اگر این دو مورد با همدیگر در یک شهر جمع شود آن شهر از نظر جامعه شناسی مناسبترین مکان برای زیست اعضای شهر است و این دو ویژگی در فرایند شهرسازی و زندگی شهری حائز اهمیت بالایی است.
ممکن است شهروندی در نقطهای از شهر دسترسی خوبی به تسهیلات شهری داشته باشد، اما در آن نقطه از شهر برای تردد روزانه و برای پارک خودرو شخصی آسایش ندارد و جای یکی از ویژگیهای شهر برای زندگی مناسب شهروندان خالی است.
مدیریت شهری طبق قانون شهرداریها مسئول ارائه خدماتی است که نتیجه نهایی آن حفظ حقوق شهروندان و تأمین آرامش آنان است. شهرداری باید از تضییع حقوق شهروندان در قالب سد معبر، تخلیه نخالههای ساختمانی در معابر، احداث اضافه بنا و دستفروشی جلوگیری و بسترهای لازم را به گونهای فراهم کند که همه شهروندان و شهرنشینان بتوانند امور روزانه خود را انجام دهند، اما گاهی انجام وظایف مدیریت شهری، شهرداری را در تعارض با حقوق یا مطالبات صنفی یا گروهی از شهروندان قرار میدهد.
مؤلفههای یک شهر خوب برای زندگی شهروندان، شهرنشینی کلیدیترین نقطههای زندگی بشر است، یعنی اگر بخواهیم تمدن بشری را تقسیمبندی کنیم، مهمترین شروع تمدن بشری از دوران شهرنشینی بوده است و به شهر از دیدگاههای مختلفی میتوان نگاه کرد.
یکی از مسائل مهم شهری مؤلفههای بصری است و با توجه به ساختار معماری شهرسازی میتوان به این موضوع نگاه کرد. رنگها و مبلمان شهری است.
شهرها باید محل بهتری برای زندگی شهروندان باشد
یکی از بحثهای حوزه
شهری نوع روابط اجتماعی، گذرگاهها و تقاطعهایی است که در آن مردم با همدیگر ارتباط دارند و باید در شهرها به این موضوع توجه داشت.
توسعه زیرساخت های عمومی و خدماتی برای شهروندان را یکی از مهم ترین اولویت های شهرداری باید دانست.
در بازدیدهای میدانی به عمل آمده موارد به شرح زیر نیاز ضروری و ابتدایی شهر یاسوج می باشند؟
با ورود به شهر یاسوج تابلویی زنده از ضعف های زیرساختی و خدماتی است.
با گذر از اولین محله ناحیه دو شهر یاسوج که ورودی شهر (جاده اصفهان) واژه تکراری ۱-عدم نام گذاری خیابان ها، کوچه ها و پلاک گذاری منازل روبه رو می شویم که این مهم گواه یک ضعف تاریخی در شهر یاسوج و به ویژه در بافت قدیمی تر آن است.
۲-ترمیم و بازسازی آسفالت معابر
۳- ایجاد و بازسازی جداول بتنی پیاده روها
۴-اصلاح و بازسازی پیاده رو ها ائم از سنگ فرش کردن
۵-عدم خط کشی خیابان و معابر
۶-عدم تابلوهای اعلانات
۷.عدم پل های فلزی برای ورود به اکثر خیابان و کوچه ها
۸_عدم وجود مخزن زباله
۹-عدم سیستم روشنایی در دوطرف خیابان در کل شهر و در محوطه بررسی شده این قسمت (جمعه بازار و خیابان های اطراف)
۱۰-وجود نخاله های ساختمانی و غیره در پیاده روها
۱۱-وضعیت اسفناک کانال رو باز بزرگ روبروی جمعه بازار
عدم لایروبی اب راههای جداول شهر یکی در بلوار قرنی
یکی در شهرک امام حسین
در طول ۵سال اخیر
جداول اکثر خیابان هاشهر چهارسال است حتی یکبار با تانکر اب لایروبی نشده
۱۲- استفاده از سرعت گیرهای غیر استاندارد بدون خط کشی
۱۳- ناوگان حمل و نقل شهری
عدم وجود محلات یاسوج به استفاده از اتوبوس (به جز یکی دومورد به صورت ناقص)
عدم ایستگاه اتوبوس و تاکسی
۱۴-خاکی بودن تعدادی از خیابان ها و تمام معابر
۱۵-عدم استفاده از مبلمان شهری
۱۶- عدم رنگ امیزی بلوار و شهر
۱۷-عدم ساماندهی اصناف و انتقال هر صنف به یک قسمت شهر .
ورودی شهر بوی بد گاز ال پی جی کپسول پر کنی
۱۸-عدم پل هوایی باتوجه به اصلی ترین یک خرید و تردد زیاد شهروندان ،نبود پیاده رو ،مشخص نبودن محل عبور عابرین همه موارد جان شهروندان را به خطر می اندازد
.نداشتن پله برقی در شهر ع
۱۹-وجود چاله وحفره های زیاد در خیابان ها
ورودی شهر نداشتن سرپوش فلزی شبکه فاضلاب که روزها به همین صورت رها شده و خطر افرین است
۱۹-از بین رفتن بخش زیادی شدن از فضای سبز ،عدم سم پاشی ،عدم اصلاح چمن و …
۱۹-رها شدن اب بلوارها در خیابان وخطر جدی برای وسایل نقلیه
۲۰-عدم مشخص کردن عبور وسایل نقلیه سبک و دو چرخه سواران در پیاده رو ها و خیابان ها
۲۱-سد معبر ماشین های میوه فروش و دستفروشان نبود میدان تره بار در شهر
۲۲-عدم وجود پارکینک برای وسایل نقلیه
۲۳-عدم وجود پارک کودک
۲۴-عدم وجود پارک بانوان
۲۵-نبود اماکانات و رفاهی تفریحی در محله و شهر
۲۶- نبود سینما
۲۷-عدم تجهیر پارک ها به وسایل ورزشی و نداشتن پارک محله ای در منطقه بازدید شده
۲۸-نداشتن برنامه برای کنترل ترافیک و کمک به روان سازی
۲۹-عدم ارائه خدمات الکترونیکی شهرداری به شهروندان
۳۰-فضای پیاده روها و زمین های خالی پوشیده از خار و بوته
عدم انتقال بقایا
و شاخ برگ
۳۱-عدم ساخت گرمابه
نداشتن مراکز نگهداری از معتادین
۳۲-عدم ساخت سوله های برای مدیریت بحران
۳۳-عدم گزارش شهردار از وضعیت مالی و واگذاری ها به شهروندان
۳۴-جذب نیروهای غیر قانونی به شهرداری که از وابستگان نیروهای شهرداری می باشند
۳۵-عدم ایجاد مسیرهایی که نیازمند تقاطع غیرهمسطح می باشند.
ادامه دارد …
بدلیل حجم بالای تصاویر در این مستند و امکان بارگذاری ان در سایت نبود،
تصاویر دسته بندی شده و در تمام کانال و گروهای خبرجنوب فارس قابل مشاهده می باشد .
تعدادتصاویر ناحیه یک و دوشهر یاسوج بیش از ده هزار عکس می باشد ۱۰/۰۰۰
با ما همراه باشید.
تهیه شده در تیم پایش
خبرجنوب فارس
با سلام. آخ وبخت مردم بیچاره و مفلوک …، باید نالید و نا امیدانه گفت خدایا به کدامین شب تار بیاویزم این قبای ژنده ام را….
واقعا جای تاسف داره
مگه شهر استاندار و فرماندار نداره که از اینهمه مشکلات در شهر شهردار را مؤاخذه کنه؟
آقای دادستان ظاهرا خواب تشریف دارند وگرنه تا کنون ۱۰ بار باید اقای مقدم بازداشت میشد
در ۴سال اخیر اقای مقدم و طرفدارانش در شورا عامل اصلی بدبخیهای این شهر است
بدبختی ما مردم این شهر از صداقتمون است اگه اون شهردار قبلی رو اورده بودیم یه پرسی وش بکردیم این یکی دیگه جرات نمیکرد از این …. بکنه
سلام.چرا این شهردار رو نمیندازن بیرون بابا این ظلم میکنه بخدا
سلام .خدا شاهد بوی گاز و بوی تعفن بن سنجون رنجیمون کرده فرعی هفت تا ده
همه اینا دستشون توی یه کاسه است هر کی به فکر پر کردن جیب خودش است
درود برشما .
لطفا محمود اباد هم تشریف بیارید جاهایی نشونتون بدیم که اوج فاجعه رو اینجا ببینید
خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو
سلام وقت بخیر لطفا از وضعیت اسفناک خیابان های شهرک امام حسین و جهاد هم گزارش تهیه کنید .خسته نباشید لذت بردیم از مطلبتون و بغض کردیم بخاطر این وضعیت که شهر به نا اهلان افتاده