حالا که براساس آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی است، این پرسش مطرح میشود که آیا این آییننامه ضمانت اجرایی نیز دارد؟ یک کارشناس میگوید: راهکار ارائه شده در آییننامه جدید کارآمد است اما نظارت بر مراکز معاینه فنی و رصد معاینه فنی خودروها دو شرط لازم جهت […]
حالا که براساس آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی است، این پرسش مطرح میشود که آیا این آییننامه ضمانت اجرایی نیز دارد؟ یک کارشناس میگوید: راهکار ارائه شده در آییننامه جدید کارآمد است اما نظارت بر مراکز معاینه فنی و رصد معاینه فنی خودروها دو شرط لازم جهت اجرای مطلوب این آییننامه و تعیین خودروهای فرسوده است.
به گزارش خبر جنوب فارس به نقل از ایسنا، «قانون هوای پاک» در حالی با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا در سال ۹۶ به تصویب رسید که ماده ۸ آن بههمین منظور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند اما سال گذشته براساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد. در آییننامه قدیم ماده ۸ قانون هوای پاک ملاک اسقاط خودروها، «سن فرسودگی خودرو» بود درحالیکه براساس آییننامه اجرایی جدید این ماده که در خرداد ماه سال جاری تصویب شد، ملاک اسقاط انواع خودروها «معاینه فنی» است. در آییننامه جدید دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است و به اینترتیب زمانیکه وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی یعنی سنی که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی میرسد، نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه و هزینههای تردد آن افزایش یابد همچنین در این آییننامه جدید، وسیله نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری، نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ کند بهعنوان وسیله نقلیه موتوری فرسوده مشخص و مشمول محدودیتهای ماده ۸ قانون هوای پاک میشود. بهزاد اشجعی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه راهکار ارائه شده در آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر تعیین فرسودگی خودروها براساس انجام معاینه فنی، روشی کارآمد است، تصریح میکند: نظارت بر مراکز معاینه فنی و رصد معاینه فنی خودروها دو شرط لازم جهت اجرای مطلوب این آییننامه و تعیین خودروهای فرسوده، از رده خارج کردن یا محدود و ممنوع کردن تردد آنها است. این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها میگوید: ما از زیرساختهای لازم جهت اجرایی کردن آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک در خصوص تعیین فرسودگی خودروها براساس ملاک معاینه فنی در کشور برخورداریم چراکه هم مراکز معاینه فنی در سراسر کشور فعال هستند و هم زیرساختهای مورد نیاز جهت استفاده از سیستمهای رصد مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی در شهرها بهویژه کلانشهرها فراهم است، با این حال اشاره به چند اشکال یا به نوعی آسیب در اجرای این آییننامه ضروری است که لازم است جهت اجرای مطلوب این آییننامه رفع شوند. به گفته این کارشناس، یکی از مشکلاتی که بر سر راه اسقاط خودروهای فرسوده بر مبنای معاینه فنی قرار دارد، تخلفاتی است که گاهی در مراکز معاینه فنی صورت میگیرد و منجربه صدور گواهیهای نامعتبر میشود. زمانی که ملاک فرسودگی خودروها را معاینه فنی قرار میدهیم، چنین تخلفاتی زمینهای را ایجاد میکند تا برخی خودروهای فرسوده بتوانند بهنحوی گواهی معاینه فنی اخذ کنند و از شمول فرسودگی خارج شوند. اشجعی ادامه میدهد: با وجود اینکه زیرساخت نظارت بر معاینه فنی خودروها در کشور موجود است اما متاسفانه هنوز از این زیرساخت بهدرستی استفاده نمیشود. رصد مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی از سال ۹۸ در شهر تهران کمابیش اجرا میشود اما در سایر شهرها هنوز بهصورت صد در صدی انجام نمیشود و برخی شهرها بهصورت محدود و تنها براساس ظرفیت استعلامی که توسط پلیس راهور تعیین شده خودروها را بهلحاظ داشتن یا نداشتن معاینه فنی رصد میکنند. بههمین جهت تا زمانیکه بر معاینه فنی خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند، نظارت کافی وجود نداشته باشد عملا نمیتوان فرسودگی بسیاری از این خودروها را مشخص و تعیین کرد.