خبر جنوب فارس_ گربه توی اجاق پز اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد مرد و آب اداره هم بدلیل عدم پرداخت ۱۳ میلیون تومان توسط اداره اب و فاضلاب قطع شد تا نشان دهد ،در روی همان پاشنه می چرخد
قطع آب اداره کل تعاون و کار استان به دلیل بدهی ۱۳ میلیون تومانی
اداره کل تعاون و کار استان که در سال ۱۴۰۱ دچار تلاطم های فراوانی گردیده و متاسفانه ناکارآمدی مدیریت این اداره کل به ویژه در حوزه اشتغال صدای مردم و نهاد های بازرسی را درآورده و نشان داد این قصه سر دراز دارد.
عدم مدیریت صحیح این اداره به سایر حوزههای این سازمان به ویژه مدیریت پشتیبانی سرایت کرده به طوری که به دلیل ارتباط ضعیف و عدم چانه زنی مدیریت پشتیبانی این اداره کل در جذب اعتبارات جاری، بعد از تقریباً ۸ ماه از سال نتوانسته مبلغ ۱۳۰ میلیون ریال بدهی آب مصرفی خود را پرداخت کند که همین امر باعث شد شرکت آب و فاضلاب بعد از تذکرات مکرر مجبور به قطع آب این اداره کل شد.
ضمن اینکه طبق اطلاعات واصله به دلیل نبود نیروی خدماتی و نظافت چی ثابت در این اداره کل، کارکنان ان مجموعه متوجه بوی تعفن در راهرو و آبدارخانه می شوند و بعد از جستجو متوجه تلف شدن یک گربه در اجاق گاز آبدارخانه شده که این موضوع گلایه های فراوانی را در پی داشت.
لازم به ذکر هست متاسفانه اداره کار با توجه به وظیفه خطیری که در خصوص سایر حوزه ها به ویژه روابط کار ، بازرسی تسهیلات پرداختی و نظارت بر تعاونیها بر عهده دارد گویا در سیستم حمل و نقل اداره یک راننده ثابت در نظر گرفته شده هست
و طبق اظهارات کارمندان اداره کار ،همان یک راننده هم، فقط در اختیار دفتر مدیر کل این مجموعه می باشد و مدیر پشتیبانی هیچ گونه خلاقیتی از خود در رفع این مشکلات از خود نشان نمی دهد .
متاسفانه حوزه پشتیبانی و اداری مالی که تقریباً ۸ ماه هست توسط سرپرست اداره می شود بخشی از اسناد مالی پرداختی این حوزه به دلیل وجود شبهات توسط دیوان محاسبات واخواهی گردیده و در حال بررسی می باشد . امید است با توجه به اتفاقات ناگوار ماه های اخیر از قبیل درگیری کارکنان ، تخلفات محرز پرداختی تسهیلات و حضور سرزده معاون وزیر و موارد متعدد دیگری وزیر تازه نفس این وزارتخانه جناب اقای دکتر صولت مرتضوی ،تصمیمی کارگشا برای اداره به گل نشسته تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گرفته شود .
بررسی های دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد که به مدیرکل اداره کار استان ابلاغ شد، علاوه بر تایید همه تخلفات منتشر شده از سوی خبر جنوب فارس، پرده از تخلفات گسترده دیگری برداشت
متن ابلاغیه دکتر اسماعیل کیهان ،مدیر کل محترم دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد به جناب اقای مهندس واعظی مدیرکل محترم اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به شرح ذیل می باشد؛
مدیر کل محترم اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد
سلام علیکم
احتراما ، مطابق بررسی های به عمل آمده از تسهیلات پرداختی مشاغل خانگی سالهای ۱۴۰۰ و شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ استان ابهاماتی به شرح زیر احصاء گردیده، لذا مقتضی است دستور فرمایید؛ دلایل قانونی خود را به همراه اسناد و مدارک مثبته به این دیوان ارسال فرمایند ۱ مطابق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی ، مرکز ملی مطالعات و پایش و بهبود محیط کسب و کار موظف است حداکثر ظرف سه روز کاری پس از تکمیل ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشوره مجوز به همراه شناسه یکتای صادره برای اشخاص حقیقی یا حقوقی متقاضی به شکل بر خط صادر و مراتب را به اطلاع نهادهای نظارتی، اتاق های ایران ، تعاون و اصناف و اتحادیه های صنفی ، تشکل های ذیربط و دستگاههای اجرایی مربوط از جمله سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان تأمین اجتماعی برساند و مجوزهای صادره را به صورت عمومی منتشر کند.
بررسی های به عمل آمده حاکی است:
مغایر با مستند قانونی مورد اشاره وضعیت تعداد ۶۱۵۷ طرح منتظر صدور مجوز مشاغل خانگی تعداد ۴۲۳۵ طرح ثبت نام نهایی و منتظر بررسی دستگاههای اجرایی و تعداد ۱۹۲۲ طرح مورد تایید توسط دستگاههای اجرایی ) و در انتظار صدور مجوز از اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پیگیری و تعیین تکلیف نگردیده است.
۲- بر اساس بند (ب) دستورالعمل اجرایی برنامه های ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ ابلاغی طی نامه شماره ۷۵۹۲۷ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ :
الف) از آنجایی که رویکرد کلی نظارت بر طرح های مشاغل خانگی ، تقویت نظارت های پسینی است ، بایستی بازدید و تهیه گزارش از طرح های مشاغل خانگی به صورت مشترک به همراه دستگاه اجرایی ذیربط انجام پذیرد.
ب) در خصوص نظارت بر فعالیتهای پشتیبان ، در ضمن تقویت نظارت های پیستی و بازدید از طرح ها ، کنترل های قبل از صدور مجوز و پرداخت تسهیلات برابر روال و ضوابط مشاغل خانگی الزامی است .
ج) ناظرین مکلفند در زمان بازدید از طرح ها به مواردی نظیر فعال بودن شغل خانگی ، مهارت شغلی دارنده مجوز، تأییدیه و توان مدیریت فرد در اجرای طرح توجه نماینـد د) پس از بازدید طرح ، لازم است مدیر سیستم مربوطه فرم های بازدید را در کارتابل اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان قسمت بازدید متقاضیان تکمیل نماید . در صورت عدم تکمیل فرم مذکور ، معرفی متقاضی به بانک امکان پذیر نمی باشد .
ح ) نظارت بر جذب افراد تحت پوشش در طرح های پشتیبان الزامی است. مطابق بررسی های به عمل آمده مشخص گردید طی سالهای ۱۴۰۰ الی شهریور ماه ۱۴۰۱ تعداد (۱۸۷۲) طرح جهت دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی گردیده که مغایر با مستندات صدرالاشاره هیچگونه نظارتی بر این طرح ها توسط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان به عمل نیامده است.
همچنین مطابق دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نظارت قبل از پرداخت تسهیلات به عهـده دستگاه اجرایی بوده و نظارت حین پرداخت تسهیلات و بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرح به عهده بانک عامل و نظارت پس از پرداخت تسهیلات از جمله نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات به عهده بانک و نظارت بر جذب افراد تحت پوشش در طرح ها از سوی پشتیبان و نظارت های ادواری و بازدید از منازل مسکونی اجرای طرح ها توسط دستگاه اجرایی به صورت موردی و حداکثر (۳) بار در طول دوره تولید و متناسب با نوع محصول به عهده دستگاه اجرایی بوده که هیچگونه شواهد و مدارکی دال بر نظارت توسط بانکهای عامل پرداخت کننده تسهیلات و دستگاه اجرایی به عمل نیامده است.
۳- مطابق جزء (۹) بند (الف) دستورالعمل اجرایی برنامه های ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱، از توزیع بین دستگاهی تسهیلات و همچنین پرداخت تسهیلات به شاغلین دولتی بایست خودداری شود .
طی بررسی های به عمل آمده مشخص گردید مغایر با مأخذ قانونی مذکور ، تعداد (۴) نفر از شاغلین دستگاههای اجرایی جهت دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی گردیده و مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تسهیلات مشاغل خانگی دریافت نموده اند.
۴- مطابق مفاد بند (۶) و (۷) دستورالعمل اجرایی مذکور پرداخت مجدد تسهیلات به اشخاص پشتیبان با رعایت ضوابط بانکی و صرفاً برای طرح هایی که تعهدات قبلی به انجام رسیده و قصد توسعه فعالیت پشتیبانی را دارند امکان پذیر می باشد .
همچنین پرداخت مجدد تسهیلات به اشخاص مستقل با رعایت ضوابط بانکی و در صورتی که تعهدات قبلی به انجام رسیده ، منوط به توسعه فعالیت به عنوان پشتیبان بلامانع است .
بر اساس بررسی های به عمل آمده مشخص گردید تعداد (۱۵) نفر جهت دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی و مبلغ ۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تسهیلات دریافت نموده لیکن مغایر با مستندات مورد اشاره بدون تغییر در وضعیت قبلی آنان مجدداً جهت دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی و مبلغ ۳,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تسهیلات دریافت داشته اند.
علاوه بر آن تعداد (۶) نفر که در سنوات گذشته از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی استفاده نموده در سال ۱۴۰۱ بدون نظارت دستگاه اجرایی جهت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک های عامل معرفی گردیده و مبلغ ۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تسهیلات نیز دریافت نموده اند .
۵- مطابق بررسی های به عمل آمده و بازدیده میدانی از تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۰و شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ ، به صورت نمونه ای تعداد (۱۰۰) طرح مشاغل خانگی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بازدید قرار گرفته که از این تعداد صرفاً (۴) تعداد طرح معادل ۴ درصد (که به نظر می رسد این طرح ها قبل از دریافت تسهیلات وسایلی از جمله چرخ خیاطی و مرغ محلی داشته اند ) دارای اشتغالزایی بوده لیکن مغایر قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوب سال ۱۳۸۹و دستورالعمل اجرایی مذکور علی رغم عدم اشتغال (۹۶ درصدی طرحهای مورد بازدید) هیچگونه اقدام مقتضی توسط دستگاه اجرایی جهت تعیین تکلیف تسهیلات پرداختی صورت نگرفته است.
۶- مطابق بررسی های نمونه ای از مجوزهای صادره مشاغل خانگی صادره توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص گردید ظرفیت تولید واحدهای مذکور به صورت غیر واقعی و غیر عملیاتی تعیین گردیده و فاقد مبنای کارشناسی دقیق می باشند.